söndag, april 24, 2016

Eurovision Song Contest 2016 - Mina placeringar

Så, tycker det är dags att kicka lite liv i den här bloggen igen. OMG, har hänt så mycket sedan december så jag har återigen satt bloggen åt sidan. Det har funnits tid för den, ska vara ärlig där, men det har inte funnits något WiFi. Halva mitt liv spenderar jag just ute i huset på Tjörn och där är den mesta moderniteten en LP-spelare. Det är sant....

Så med det sagt, nu blickar vi framåt!


Ett nytt ESC stundar och det är dags för Europas befolkning att samlas i en fredlig och inbjudande fest där musiken för oss samman.


Tänker slänga in en kort kommentera Rumäniens öde. Jag tänker att EBU har säkert haft en långdragen process och att detta inte kommer som en chock för organisationen bakom TVR och jag tror att EBU in i det sista hoppats på att se en lösning där de fortfarande kunde ta del av ESC. Men någonstans måste man se till regelverket: Om du inte pröjsar så deltar du inte. Så det var ett korrekt beslut. Det tråkiga är att det kommer så pass sent inpå tävling när artisten och låten är klara och mitt i sitt promotion-arbete. tråkigt, men korrekt. Det är min slutsats.


Min generella uppfattning om årets startfält är att det är ett startfält som växer för mig. Den finns en handfull låtar som är galet bra och som kommer placera sin på min ESC-all time favorite-lista och det finns tre låtar som jag spyr på och jag vågar nästan påstå att den värsta av dessa tre (San Marino) kan ta min all time jumbo-placering. Det är fruktansvärd.


Så här ser mina placeringar som blir utan poäng. För som den tvättäkta schlagerfantast jag är sätter man ju poäng enligt modellen 1-7. Alltså placering 10 får 1 poäng, placering 9 får 2 poäng och så räknar man upp. Den som hamnar på tredje plats får 8 poäng, 2a placeringen ger 10 poäng och vinnaren får den magiska 12 poäng. Men som sagt, dessa blev utan poäng.


Jag vill faktiskt ge de två bidragen som precis missade poäng lite extra uppmärksamhet, för de håller en så pass hög kvalité att det värker i mig att behöva utesluta dem. Grekland tror jag att de som känner mig nog väntar att jag ska gilla, och den växer som bara tusan! Känner mig säker på att den kommer klättra på min lista. Och Makedonien skickar den underbara Kaliopi som har en one of a kind röst.






11 Makedonien Kaliopi Dona
12 Grekland Argo Utopian Land
13 Tyskland Jamie-Lee Ghost
14 Malta Ira Losco Walk On Water
15 Estland Jüri Pootsmann Play
16 Slovenien ManuElla Blue And Red
17 Tjeckien Gabriela Gunčíková I Stand
18 Litauen Donny Montell I've Been Waiting For This Night
19 Polen Michal Szpak Color Of Your Life
20 Danmark Lighthouse X Soldiers Of Love
21 Sverige Frans If I Were Sorry
22 Bosnien & Hertzegovina Dalal & Deen feat. Ana Rucner and Jala Ljubav Je
23 Österrike ZOË Loin d'ici
24 Italien Francesca Michielin No Degree Of Separation
25 Schweiz Rykka The Last Of Our Kind
26 Vitryssland IVAN Help You Fly
27 Serbien Sanja Vučić ZAA Goodbye (Shelter)
28 Storbritannien Joe and Jake You're Not Alone
29 Moldavien Lidia Isac Falling Stars
30 Albanien Eneda Tarifa Fairytale
31 Armenien Iveta Mukuchyan LoveWave
32 Belgien Laura Tesoro What's The Pressure
33 Kroatien Nina Kraljić Lighthouse
34 Nederländerna Douwe Bob Slow Down
35 Australien Dami Im Sound Of Silence
36 Spanien Barei Say Yay!
37 Cypern Minus One Alter Ego
38 Azerbaijan Samra Miracle
39 Finland Sandhja Sing it Away
40 Montenegro Highway The Real Thing
41 Georgien Nika Kocharov and Young Georgian Lolitaz Midnight Gold
42 San Marino Serhat I Did'nt Know

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar